2017. február 9., csütörtök

Scrapbook album férfias kivitelben - 2. rész

Az előző héten már elkészítettük ennek az albumnak az alapját, most adok néhány ötletet a borítóhoz és a belső lapok dekorációjához, ráadásul ismét csempészek egy kis elméletet is a gyakorlatba, így ha valaki követi a cikkeimet, kicsit többet is megtudhat erről a nagyszerű hobbiról.




Szükséges anyagok és eszközök (a díszítéshez):
Mivel az előző részben a papírokról ejtettem pár szót, így most - mielőtt bármibe belevágnánk - következzenek a leggyakrabban használt díszítőelemek.

Chipboard: Az egyik leggyakrabban használt díszítőelem. A natúr chipboardok tulajdonképpen 1-1,5 mm vastag (savmentes) kartonból lézerrel kivágott papírkarton elemek. Felhasználásuknak millió módja van. Hagyhatjuk natúran, festhetjük (szinte bármivel), hődomboríthatjuk, varrhatjuk, összefirkálhatjuk, tintázhatjuk, lakkozhatjuk és még sorolhatnám. Mivel az alapja karton és nem fa ezért könnyű, nem nehezíti el az oldalunkat, ennek ellenére van tartása és magassága.

Zsinegek, szalagok, madzagok, cérnák. Ezek közül scrapbookos berkekben a legnépszerűbb a pékzsineg (dekorzsineg, Baker's twine). A nevét onnan kapta, hogy eredetileg pékáruk és tejtermékek csomagolásánál használták. Sokféle színben kaphatóak, és nagy általánosságban 100% pamutból készülnek. Négy szálat sodornak egybe, melyek közül az egyik színes, így lesznek "csíkosak". (Az albumban ilyet fűztem a tag-ekbe.)

Washi tape vagy dekortapasz: Sokféle (több száz, ha nem több ezer) színben, szélességben és hosszban kapható, öntapadós dekorációs szalagok. Kézzel könnyen téphető, vékony (majdnem áttetsző), könnyen visszaszedhető.

Dekorgomb: Olyasmi, mint a kitűző, csak a hátulján nincs kapocs, csak egy lapos felület. Ragasztóval (pl. Expressz ragasztó, 3D ragasztó kocka) lehet rögzíteni.

Persze ezek speciális díszítőelemek, de sok - háztartásban is megtalálható - általános anyaggal is díszíthetjük az alkotásunkat. Egy kis felsorolás a teljesség igénye nélkül: szövetek, csipkék, gombok, kapcsok, gyöngyök, drótok, matricák, festékek (vízfesték, akrilfesték, mist), virágok (textil, papír vagy szivacs virág), fém díszek, ceruzák, tollak, filcek, csillámporok. miltonkapcsok stb.

Ennek ellenére olyan anyagok is használhatóak, amikre az ember nem is gondolna, és ezt az alábbiakban be is fogom bizonyítani.

A nagyon rövid elmélet után fogjunk bele. Először a borítót fejezzük be.
Vágjunk különféle szalagokból, zsinórokból nem túl hosszú darabokat, majd fűzzük be az egyik tag-be.



Ha készen vagyunk, akkor ragasszuk fel a kártyát az album elejére matt Média ragasztóval.


Címfelirat helyett egy (szintén a szürke farmerból megmentett) fém lemezt szerettem volna felragasztani, de magában snassznak tűnt, így először textilragasztóval felragasztottam egy darab farmeranyagra. Azért ezt a ragasztót használtam, mert a fém lemez már gyárilag is egy textil hátú alapra volt felszegecselve.



Nagyjából ráhelyeztem az alapra, de még nem ragasztottam rá, hanem elhelyeztem alatta az ág formájú chipboardokat.


Ha jónak találjuk az elrendezést, akkor szedjük vissza óvatosan a fém lapot és először a chipboardot ragasszuk fel.


Ezután ragasszuk fel a farmerból kivágott díszt.

Ha megvagyunk, jöhet a fém sarokvédő. Ezt többféleképpen is rögzíthetjük. Mivel az én sarokvédőim pontosan olyan vastagok voltak, mint a lapok, egyszerűen csak felragasztottam őket az Média ragasztóval.


Ezzel a borítót késznek is nyilvánítottam. Azt szerettem volna, ha egyszerű, elegáns, de férfias is. A fém díszekkel és a farmerral a hatás tökéletes.

Most jöhet egy példaoldal elkészítése, és egy meglepő dekorációs alapanyag használat.

Az első oldalpárnál az volt a koncepció, hogy jobb oldalon a madárka a szívvel maradjon meg "díszítetlenül". Sok kezdő scrapbookos érzi azt, hogy mindenképpen meg kell töltenie minden apró helyet. Nem kell. Hagyjuk, hogy a papír eredeti elemei vezessenek.
A bal oldalra egy vékony Stamperia stencilen keresztül, festőkés segítségével repedőpasztát vittem fel. Ezúttal az alapozója nélkül! Így egészen vékonyan reped. Hajszárítóval gyorsíthatjuk a száradását.


Vékony fehér kartonokat vágtam fel az általam kiválogatott képeknél 2-3 milliméterrel nagyobbra. (Így fehér színű kerete lesz a fotóimnak, amiket az album elkészülte után is beragaszthatok.) Vékony hullámkartonból (csomagolóanyag volt) vágtam a fehér lapok alá alátétet. Ez segít kiemelni a fényképet a síkból. A felragasztásukhoz matt Média ragasztót használtam. Ez nem hullámosítja meg a papírt.


Mielőtt a képet rögzítettem volna az oldalra, először egy darab farmer anyagot ragasztottam a kép leendő helye alá.


Most jöhet a fotó (helyének) a felragasztása.


Itt jól látszik, ahogy a rétegek szépen kiemelkednek a síkból.


Most pedig következhet az újdonság.
Még soha nem dolgoztam mozaikokkal, viszont mikor a legutóbb a Pentacolornál jártam, beleszerettem ezekbe a szép színes műanyagokba. Media ragasztóval rögzítettem a felületre, és csipesz segítségével igazgattam a helyükre őket. Csodásan mutatnak!



Ha albumban gondolkozunk, érdemes visszatérő elemeket használni. Ez segít abban, hogy a végeredmény egységes képet mutasson. Én a piros mozaikot választottam visszatérő elemnek.

Egy következő oldalhoz Pipacs színű Média permetfestékkel színeztem meg egy chipboard szívet.


Majd mikor megszáradt egyszerűen csak felragasztottam az oldal közepére.


Ugyanennek a dupla oldalnak a másik felére a már bemutatott módszerrel felragasztottam a megemelt kép alapot, de nem csak farmert tettem alá, hanem néhány dekorációs papírvirágot is.


Firkálhatunk is:


Végig ezeket a technikákat alkalmaztam kombinálva. Mutatok néhány elkészült oldalpárt kedvcsinálónak:








Ötlet, fotó és kivitelezés: Sztarenki Szilvia (beedeescrap)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...