2017. január 14., szombat

Öröknaptár dobozból

Most, hogy mutattunk ötleteket arra, hogyan díszítsük a naptárainkat kívülről és belülről, ideje, hogy készítsünk is egyet.
Ha már belefogunk a "nagy" munkába, akkor viszont olyan naptárra lenne szükség, ami "örök", vagyis nem kell minden évben legyártani. Nézzük hogyan készül!




Szükséges anyagok és eszközök:
  • Fadoboz (az enyém kb. 21,7x15,5x7 cm)
  • Dekor Paint Soft festékek - türkizzöld, vintage barna, krémfehér
  • Alapozó paszta - lágy fehér
  • Ecsetek - egy vékonyabb hegyes, és egy közepesen vastag lapos
  • Csiszolóblokk vagy csiszolópapír (közepes) P-150
  • Pentart fém dobozláb (4 db) 
  • Falhorog (ez a hivatalos neve, de én becsavarható akasztónak nevezném)
  • Metál viaszpaszta - ezüst
  • Antikoló paszta (opcionális, én végül nem használtam)
  • Metál akrilfesték - zöldeskék
  • Kártyák a hónapokkal és a számokkal (a sablon eltölthető a leírásból)
  • Ceruza, csavarhúzó

Első körben távolítsuk el a dobozról a fém alkatrészeket (fogantyúk, zsanérok). Tegyük őket félre, de ügyeljünk rá, hogy ne keveredjenek össze.


Alapozzuk le a dobozunk mindkét felének minden egyes porcikáját kívül és belül is Soft gesso-val (Alapozó paszta, lágy). Jelen esetben azért jobb az alapozó paszta (a festéknél), mert a csavarok helyét el is tömítjük vele.
Natúr (kezeletlen) fadoboznál erősen ajánlom az alapozást, mert a festékben található nedvesség hatására a fa felülete érdessé válik, sokszor hallom azt a találó kifejezést, hogy "kiszőrösödik". Ha alapozzuk, és utána megcsiszoljuk, akkor ezt el tudjuk kerülni.


Tegyük félre a dobozunkat száradni. Amíg az alapozás szárad, a dobozlábakat, a zárat és a zsanérokat kenjük át metál ezüst viaszpasztával. Ezzel összhangba hozzuk a fém alkatrészek színeit.


Ha ezzel megvagyunk, tegyük őket félre, és vegyük elő újra a dobozt. Ha az alapozó megszáradt, jöhet a csiszolás. 150-es csiszolópapírt használtam, ami nem túl finom és nem is túl durva. A legszebb akkor lesz, ha szálirányba csiszoljuk a felületet.


Csiszolás után alaposan portalanítsuk a részeket, majd kezdődhet  festés. Az antikolási technikákról (koptatás) már született egy szuper kis bejegyzés, én ezúttal a visszacsiszolásos módszer mellett döntöttem. Kétféle színű dekorfestékkel (türkizzöld és vintage barna) foltosan lefestettem a doboz mindkét felét mindenhol (kivéve az aljakat).



Amíg a festés szárad, félretesszük, és elővesszük a kinyomtatott kártyáinkat. Készítettem egy sablont, amit az alábbi képre kattintva kétféle formátumban (üres betűk, ha saját magad festenéd és fekete betűk, ha nem szeretnél bajlódni a festéssel) lehet letölteni.

Mindegyik sablonból 1-1 db-ot nyomtassunk ki, kivéve abból, amin 0-5-ig vannak a számok, mert ebből kettő kell (a napok első oszlopába ugyanis 0-tól 3-ig kellenek csak számok, a négyes és az ötös felesleges lesz).

Vágjuk ki, majd egy vékony hegyes ecset segítségével fessük ki a hónapok neveit és a számokat. Természetesen akár úgy is lehet, hogy minden egyes hónap/nap kártyája más-más színű. Lehet dekorálni pöttyökkel, csíkokkal, de festhetünk az aljára színátmenetet is a Média mistekkel.


A kártyák alatt található kis címkékre fel lehet írni egy-egy az adott hónapra jellemző eseményt. Szikével metsszük be a hónap kártyájának két oldalát kb. másfél centi magasan.


Ide csúsztathatjuk be a címkét, amit így akár cserélhetünk is.


Tegyük félre száradni és vegyük elő újra a dobozunkat. Fessük le a végleges színére a dekorfestékkel mindenhol. Én a krémfehéret választottam. Mivel antikolni fogjuk a dobozt (csiszolással), ezért egyáltalán nem kell, hogy a festés egyenletes legyen és mindenhol tökéletesen fedjen. 


Mikor megszáradt, ismét jöhet a csiszolás. Először 150-es (közepes) csiszolópapírral csiszoltam meg a felületet, úgy hogy néhol erőteljesebben rányomtam. Amikor elkészültem, akkor gyorsan végigcsiszoltam még egy 240-es (finom) csiszolópapírral is, de ez a lépés elhagyható.


Portalanítás után a mélyebb rekeszre lesz szükségünk, ebbe kell beletekernünk a fém akasztóinkat. Először mérjük ki a doboz hosszának a felét és jelöljük be. Helyezzünk bele egy kártyát, hogy lássuk pontosan hol  kell "átfúrni". Mivel ezek a dobozok viszonylag puha fából készülnek, így nincs szükségünk speciális szerszámra, a menetes falhorgot enyhe nyomással tekerjük be a fába.



Tudtam, hogy a falhorgok át fogják fúrni a vékony anyagot, ezért azt a trükköt találtam ki, hogy úgy rakom össze a dobozom két felét, hogy a vékonyabb részt ráfordítom ennek a hátuljára.



Most felszerelhetjük a fém díszítőelemeinket. Először a zsanérokat.


Azután a kapcsokat.


Végül a lábakat.


Már majdnem készen vagyunk. Mielőtt nekifogtam, úgy terveztem, hogy ezen a ponton még antikolni fogom a doboz külsejét antikoló pasztával (umbra) és Média permetfestékkel (karamell), de annyira tetszett a jelenlegi állapot, hogy ezeket végül elhagytam.

Kétoldalas scrapbook papírból vágtam egy darabot, és kialakítottam a dobozom vékonyabb felébe egy rekeszt, amit (kétoldalt) Expressz ragasztóval rögzítettem.



Ebben tárolhatjuk a feleslegessé váló kártyákat addig, amíg újra szükség nem lesz rájuk. Így nem kell minden egyes alkalommal leakasztgatni és átpakolni őket.


Az öröknaptár elkészült, és mostantól az asztal dísze lesz.


Ötlet, fotó és kivitelezés: Sztarenki Szilvia (beedeescrap)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...