2017. január 19., csütörtök

Így készíts egyedi mandala nyakláncot!


Mindig is tetszettek a mandalák, de az utóbbi időben kimondottan vonz a szépségük. Úgy döntöttem, hogy készítek egy olyan nyakláncot, amin mandala motívum szerepel.
Végül nem egy, hanem két alkotás került egy nyakláncra. Mutatom az érem két oldalát és az elkészítés lépéseit, tarts velem!





Szükséges anyagok és eszközök:


Érdemes kreatív eszköztárunkat karton poháralátétekkel is kiegészíteni, mert az ilyen projekteknél kimondottan jól jön. Nekem sajnos épp nem volt itthon, ezért vastag szürkelemezből vágtam ki egy kört, amit körző segítségével rajzoltam meg.


A kartonból kivágott kört kétszer lekentem fehér alapozó festékkel. Ezt a lépést azért szükséges elvégezni, mert a karton erősen nedvszívó. Ahhoz, hogy ezt a tulajdonságát 'megszüntessük', vízzáró/szigetelő réteget kell létrehoznunk a felületén. Ehhez az alapozó festék kiváló választás. Ráadásul a fehér alapozásnak köszönhetően szinte ragyogni fog az összes többi festék színe, amit majd erre felviszünk. Mindenképpen várjuk meg, míg megszárad az első réteg alapozó festék, és csak ezután vigyük fel a második réteget.


Szeretem ezeket a krémes akrilfestékeket úgy is használni, hogy bőségesen felvizezem. Érdemes kipróbálnod neked is! Nyomj ki a tubusból egy kevés festéket és keverj hozzá bőségesen vizet.


Tetszetős, fátyolos hatást lehet így elérni. A festéknek ezt a bő higításos felhasználási lehetőségét most itt is alkalmaztam. Szivaccsal összemostam a vízzel higított két színt.


Az akrillal lefestett felület teljes száradása után elkezdhetjük a transzferálást. Egyre több mandala sablont lehet szabadon letölteni az internetről, de ha van kedved, akár saját magad is szerkeszthetsz ilyet ingyenes online képszerkesztő segítségével. Lézernyomtatóval nyomtasd ki a mintát egy sima fénymásoló papírra.

Tipp: a papírt vágd le a konyomtatott minta alsó körívének mentén, így biztos, hogy az alaphoz való illesztésed  pontos lesz.


A lézerrel nyomtatott mintát helyezd a kartonlapra, majd egy fültisztító pálcikát a transzfer oldatba mártva, finoman kend át vele a mintát. Az expressz transzfer alkalmazásáról itt találsz egy videót.


Következő lépésként jöhet a varázslat. Nem túl erős, de mégis határozott mozdulatokkal dörzsöld át a mintát a felületre. Ezt a műveletet legjobb fa kanálkával vagy faspatulával végezni.


Bevallom, elkövettem egy hibát, így a végeredmény nem olyan lett, mint vártam. Nem fogtam le erősen egy ponton a mintát, amikor alánéztem, nem elég óvatosan engedtem vissza a papír szélét, így egy kicsit elmozdult az egész. Szerencsére nem zavaró az elcsúszás, csak itt-ott látszik.

Tipp: az ilyen transzferálásoknál (ahol nincs lehetőséged maszkolószalaggal az alaphoz rögzíteni a papírt) bátran használj iratcsipeszt.


Fehér krémes akrilfestéket töltöttem egy műanyag csőrös hegyű tubusba. A vékonyka csőr segítségével Te is pontosan és szépen fel tudod vinni a festéket, akár a legapróbb mintákba is. 



Néztem-néztem az eddigi munkámat, de valahogy csak nem volt az igazi. Végül úgy döntöttem, hogy a minta szélére került kisebb köröket visszamosom. Ha neked is úgy adódna, hogy a felvitt minta egy részét legszívesebben eltüntetnéd, akkor azt transzferoldattal átitatott vattapálcika segítségével teheted meg. Ennél a lépésnél csak arra kell vigyáznod, hogy a meghagyni kívánt mintába ne törölj bele, mert az oldat azonnal felszedi azt is.

Tipp: legyen a kezed ügyében száraz papírtörlő, hogy az oldattal visszamosott festéket azonnal le tudd törölni.


Fekete alkohol-bázisú filccel elkezdtem kontúrozni és itt-ott beszínezni a mintát.


Poscával is kontúroztam.


Alkotásaim során - a legtöbb esetben - nemigen használom egy felületen az ezüstöt az arannyal. Az ilyen és ehhez hasonló projektek alkalmával azonban ezt bátran megtehetjük.


Nem fogtam vissza magam a színhasználat terén sem. Épp egy vidám, bohókás, energikus mandala születik a kezeim között. Előfordulhat, hogy Te nem szereted a színkavalkádot, ebben az esetben nyugodtan válassz kevesebb színt. 


Bátorítalak, hogy festéket és filcet felváltva használj. Ilyenkor csak arra kell figyelned, hogy a festékréteg teljesen száraz legyen, amikor rámész a filccel.


Plasztikusabb hatást úgy tudsz elérni, ha árnyékolsz.

Tipp: ezt úgy teheted meg például egy szirom esetében, hogy a szirom alsó részét sötétebbre, a felső részét világosabbra fested.


Színátmenetet készíthetsz filc és festék összemosásával is.


Ha igazán érdekessé szeretnéd tenni a mandaládat, akkor bátran ragassz rá strasszköveket is.
Nálam most reneszánszát éli a strasszozás, így kihagyhatatlan elem lett ebből az alkotásomból (is).
A köveket expressz ragasztóval rögzítettem.

Tipp: Tudtad, hogy a vasalható strasszokat akár ragaszthatod is? Cseppents oda ragasztót, ahova el szeretnéd helyezni a követ, majd simán csak helyezd rá a strassz díszítőelemet.
Az aprócska kövek könnyű megfogásához és rögzítéséhez jó szolgálatot tehet egy viaszceruza.
A ceruza hegyét illeszd oda a kőhöz. A viasznak köszönhetően rá fog tapadni a kő.


A csillogást akár tovább is növelheted. Kontúrozóval nem csak szép vonalakat lehet készíteni, de szabályos minipöttyöket is tudsz kreálni.



Gyöngytollal lehetőséged van különböző méretű gyöngyöcskéket készíteni.
Ennek a terméknek a felhasználási lehetőségeiről itt tudhatsz meg többet.


Fehér lakkfilc segítségével kitöltheted a még 'üres' helyeket.


A mandala szélét is be lehet kenni arany kontúrozóval.


A medál kialakításához utolsó lépésként két felfüggesztő lyukat kell készíteni.
Én ezt szegecselőszerszámmal lyukasztottam. Ha van otthon csőszegecsed is, akkor azok behelyezésével érdemes tovább erősíteni a lyukakat.


Most eljutottunk arra a pontra, ahol akár fel is szerelékezhetném. De nem teszem, mert közben eszembe jutott az, hogy mi lenne, ha a medálnak két használható oldala lenne?
Természetesen nem még egy ilyen szín-virtuóz oldalra gondoltam, hanem egy visszafogottra, ami pont az egyszerűségével nyűgöz le. Így hát lefestettem a medál másik oldalát krémfehér dekorfestékkel.


Erre az oldalra egy mandala mintájú stencilt választottam, ami csak azért barnás színű, mert előzőleg kipróbáltam egy barna árnyalatú tintával. A sablont úgy helyeztem el az alapon, hogy csak félig látszódjon. Arra gondoltam, hogy ha a medál másik oldala középpontosan szimmetrikus, akkor ez most legyen aszimmetrikus. A country kék szín mellett döntöttem.


A medál szélein a dekorfestéket visszacsiszoltam.


A visszacsiszolt részeket tintákkal öregbítettem.


A láncot szimpla karikák segítségével rögzítettem a medálhoz. A láncot helyettesíthetjük bármilyen más, természetes anyagból készült kiegészítővel (pl. bőrszállal vagy egyéb textiltermékekkel).



Most pedig jöhet a védő lakkréteg zárásként.
A legjobb megoldás az, ha a dekorfestékkel festett felületet a saját lakkjával, azaz dekorlakkal kezeled.

Amennyiben Te is belerajzolsz alkoholos filccel a mandaládba (ahogy most én is tettem), úgy ne használj oldószeres lakkot, mert az feloldhatja a filctollat. Használj vízbázisú lakkot. A kemény lakk (hard varnish) az egyik kedvencem, mert viszonylag gyorsan szárad és mindig szép fényes és kemény felületet képez.


El is készültünk! Egy ilyen egyedi nyaklánc viselésével hangsúlyozhatod a saját stílusodat, egyéniségedet, bátran állj neki! 







Ötlet, fotó és kivitelezés: Nagy Eszter

1 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...